Anda Sedang Membaca

0

Tahun-Tahun Awal Bumi

Kyrul Saturday 26 May 2012
Ketika serpihan dari angkasa sentiasa menghentam planet Bumi,permukaanya memanas dan mencair. Dan saintis percaya pada ketika itu hanya lautan besi dan batu panas yang cair. Setiap unsur bahan baru yang bercampur membesarkan lagi saiz planet.

Gambaran ini menunjukkan Bumi ketika ia di dalam fasa batu cair yang 
panas.Ketika Bumi mula terbentuk,begitu juga dengan planet-planet lain.
Ketika 4.3bilion tahun yang lampau seluruh sistem solar kita terbentuk
-dengan lapan planet mengorbit matahari.


Pada masa yang sama,batu panas cair melepaskan nitrogen,karbon dioksida dan wap air ke udara. Maka ini, arus cebisan bercampur dengan habuk yang banyak. Atmosfera mula terbentuk namun ia jenis yang gelap,berhabuk dan beracun!

Saintis tidak pasti bila permukaan Bumi mula membentuk sebagai kerak. Tetapi batuan sekitar 3.8 bilion lamanya telah didapati di Kanada. Dan sekita itu,permukaan Bumi mula mengeras.



Kawah Chixculub di Mexico mempunyai keluasan 170 kilometer dalam diameter pada kawah impaknya. Saintis percaya ini berpunca dari asteroid atau tahi bintang dengan diameter sebesar 10 kilometer! Impak ini berlaku 65 juta tahun yang lampau. Impak ini mengakibatkan gempa Bumi, ribut api, tsunami dan malapetaka pada permukaan Bumi. Saintis percaya inilah punca utama pupusnya dinosaur.





Blog Widget by LinkWithin

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010  
Universe Blue by Khairul Azwari