Anda Sedang Membaca

0

Bab 5 : Bahan Binaan Bumi

Kyrul Monday 28 May 2012
Kerak planet kita diperbuat daripada batu. Plat tektonik menggerakkan batu-batu ini. Ia meratap dan melipatnya. Ia memaksa batu dari dalam bawah tanah naik ke permukaan. Haba gunung berapi memanaskan batuan dari dalam tanah dan melontarkan ia naik ke permukaan. Batu-batuan ini sering bergerak dan berubah.

Jenis-jenis batu


Batu-batu kerak bumi terdiri dari lapan unsur. Tetapi cara-cara unsur ini bergabung menghasilkan bermacam-macam jenis batu. Saintis memecahkan batu di Bumi kepada tiga kumpulan.

Batu Igneous

Batu ini terbentuk dari cairan magma yang telah menyejuk dan menjadi keras.




Batu metamorfik


Batu ini membentuk jauh ke dalam tanah. Haba,tekanan dan magma mengubah batu-batu ini. Batu yang asli mungkin mengalami perubahan yang baru.

Batu mendapan

Batu ini terbentuk dari lapisan mendapan (batu-batu kerikil halus). Batu-batu ini boleh terbentuk di darat dan di dalam air. Ia terbentuk di mana berlakunya mendapan. Dalam masa beberapa tahun, ia akan menjadi hancur sebelum bergabung untuk membentuk sebagai batu-batuan.

Magma


Magma merupakan batu-batan cair yang terletak di dalam kamar magma di bawah permukaan bumi.
Magma di bumi merupakan larutan silika bersuhu tinggi (antara 650 and 1200 °C) yang kompleks dan merupakan asal kepada semua batu igneous. Magma berada dalam tekanan tinggi dan kadang kala memancut keluar melalui bukaan gunung berapi dalam bentuk aliran lava atau letusan gunung berapi.
Hasil letupan gunung berapi ini mengandungi larutan gas yang tidak pernah sampai ke permukaan bumi. Magma terkumpul dalam kamar magma yang terasing di bawah kerak bumi dan mengandungi komposisi yang berlainan menurut tempat magma itu didapati.


Blog Widget by LinkWithin

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010  
Universe Blue by Khairul Azwari